Politechnika Wrocławska od lat monitoruje postępy w nauce matematyki – zarówno uczniów szkół średnich jak i studentów kierunków technicznych. Na tej podstawie specjaliści z Instytutu Matematyki i Informatyki opracowali unikatową metodę, którą można określić jako indywidualne korepetycje na odległość wykorzystujące atrakcyjne dla ucznia narzędzia informatyczne. Będzie to prawdziwa odbudowa nie tylko wiedzy, ale i chęci uczenia się – stąd hasło programu „Matematyka Reaktywacja”. Kto będzie mógł skorzystać z tej formy pomocy? Wyłonionych do pilotażowego wdrażania będzie około 200 szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. W każdej z wyznaczonych szkół wsparciem zostanie objętych około 60 uczniów – łącznie w skali całego kraju daje to liczbę 12 tysięcy uczestników programu.

Projekt "Matematyka Reaktywacja" jest skierowany do uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych, bez względu na profil szkoły czy klasy. Warunkiem uczestnictwa jest objęcie ucznia wsparciem w projekcie przez minimum 3 lata szkolne.

Kurs rozpoczął się we wrześniu 2010 r. We wrześniu 2011 r. kurs rozpoczną uczniowie II tury projektu, którzy będą uczestnikami projektu w latach 2011-2014.

Uczniowie, którzy się nie zakwalifikowali do udziału w projekcie też będą mieli możliwość korzystania z e-platformy, jednakże nie będą mieli możliwości uczestniczenia w e-sprawdzianach.

Jesteś zainteresowany – zgłoś się do swojego nauczyciela matematyki (projekt dotyczy tylko uczniów klas pierwszych).

 

Metoda uczenia opiera się na bardzo lubianej przez uczniów pracy z komputerem: za pośrednictwem Internetu będą mieli dostęp do przystępnie napisanych materiałów wykładowych oraz ogromnej liczby interaktywnych elektronicznych ćwiczeń. W zależności od umiejętności i predyspozycji osobistych, stopień trudności będzie powoli zwiększany, aż do osiągnięcia efektu pozwalającego na bezstresowe przystąpienie do egzaminu maturalnego. Wartością dodatkową tego typu nauki jest zwiększenie umiejętności informatycznych oraz ogólnej techniki uczenia się – niekoniecznie matematyki.

Matematyka należy do tych dziedzin wiedzy, gdzie kluczowym czynnikiem efektywności i postępów w nauce jest rozwiązywanie dużej liczby zadań przez uczącego się. Od dawna wiadomo, że nie można nauczyć się matematyki poprzez lekturę podręczników i studiowanie rozwiązanych przykładów. W pewnym momencie uczący się musi "wziąć sprawy w swoje ręce". Z uczeniem się matematyki jest trochę tak, jak z uczeniem się gry na instrumencie muzycznym. Możemy długo przyglądać się, jak to się robi, możemy zapoznać się z zapisem nutowym i zasadami gry. Możemy stojąc z boku patrzeć i słuchać, jak to robi zawodowy muzyk. Jednak dopóki sami nie zasiądziemy do instrumentu i nie zaczniemy sami ćwiczyć, dopóki nie przekonamy się na własnej skórze, gdzie leżą trudności, dopóki nie popełnimy i nie będziemy poprawiać nieuniknionych w trakcie nauki błędów - nie nauczymy się na tym instrumencie grać.

Ucząc się matematyki możemy obejrzeć setki rozwiązanych przez nauczyciela lub zamieszczonych w podręczniku przykładów. Jednak dopóki sami nie zmierzymy się z zadaniem z matematyki - nie zrozumiemy, o co naprawdę chodzi. Zresztą na egzaminach z matematyki nie pyta się nas o definicje czy twierdzenia. Nie testuje się nas z nabytych wiadomości. Na egzaminie z matematyki otrzymujemy do rozwiązania konkretne zadania. Bez uprzedniego samodzielnego ćwiczenia po prostu nie zdamy takiego egzaminu.

Matematyka Reaktywacja jest głęboko przemyślanym systemem wspomagania nauczania, w którym zaawansowane technologie są ściśle połączone z aktywnym udziałem nauczycieli i uczniów w całym procesie nauczania. Uczestniczący w projekcie uczniowie otrzymają do dyspozycji nieograniczony dostęp do ogromnej liczby dynamicznych interaktywnych ćwiczeń i testów z całego zakresu matematyki objętej programem nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych - zarówno na poziomie podstawowym, jak rozszerzonym. Materiały wykładowe i ćwiczenia przeplatają się ze sobą w przemyślany sposób, tak aby poznając nowe zagadnienie lub metodę uczeń mógł natychmiast przystąpić do "samodzielnej gry na instrumencie".