W dniach 3.06 – 8.06 uczniowie I LO uczestniczyli w wymianie partnerskiej z uczniami szkoły w Springe. Spędzili czas aktywnie, zwiedzając i szlifując języki obce. Wspólnie z grupą niemiecką odwiedzili Hannover i Hamburg, gościli u burmistrza Springe i brali udział w zajęciach lekcyjnych.
Duże wrażenie wywarł Hamburg, na czele z portem i operą oraz Mini Wunderland, przedstawiający makiety najsłynniejszych miast na świecie. W Hannoverze natomiast swoim pięknem zachwycały ogrody Herrenhäuser Gärten, z mnóstwem marmurowych rzeźb i okazałych fontann. Mimo niewielkich komplikacji w podróży, nasi uczniowie spędzili w Springe niezapomniany czas. Teraz ze zniecierpliwieniem oczekujemy września i wizyty niemieckich kolegów w Miliczu.
W 1994 r. grupa nauczycieli z Otto Hahn Gymnasium Springe przyjechała do Milicza w celu nawiązania współpracy pomiędzy szkołą niemiecką a I LO w Miliczu. Decyzja o wyborze I LO w Miliczu jako szkoły partnerskiej związana była z historią obu miast. Obecni mieszkańcy Springe po II wojnie światowej zostali przesiedleni na obecne tereny miasta Springe. Nawiązanie współpracy pozwoliło na poznanie bliżej historii mieszkańców obu miast i narodów.
W 1995 r. została zorganizowana pierwsza wymiana młodzieży.
Wymiana dofinansowywana jest z fundacji „Polsko Niemieckiej Wymiany Młodzieży”. Dofinansowanie dotyczy kosztów podróży grupy polskiej do Niemiec oraz pobytu grupy niemieckiej w Miliczu. Wsparcia finansowego udziela również Rada Rodziców I LO.
Spotkania i dialog młodych ludzi sąsiadujących ze sobą narodów są ważnym elementem współczesnej edukacji. Poznanie, zrozumienie kultury i historii Niemiec oraz kontakt z żywym językiem to główne idee wymiany młodzieży pomiędzy I Liceum Ogólnokształcącym a Otto Hahn Gymnasium w Springe.
W czerwcu gościmy w zaprzyjaźnionej szkole w Springe, a w październiku przyjmujemy naszych gości w I Liceum Ogólnokształcącym w Miliczu.
Wspólnie z naszymi niemieckimi partnerami został opracowany program wymiany.
Za cele nadrzędne wymiany przyjęto:
-
poprawę znajomości języka niemieckiego
-
umożliwienie młodym ludziom kontaktu z inną kulturą, co powoduje, iż później są oni zdolni lepiej ocenić swoją własną społeczność
-
stymulowanie nauki języków i poznania interkulturalnego między osobami, które do tej pory nie miały szans rozwoju w tym zakresie
-
promowanie ogólnego rozwoju społeczności poprzez kontakty z gośćmi z zagranicy
-
dążenie do przełamywania stereotypów dotyczących krajów uczestniczących w wymianie
-
ukształtowanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności za wspólną, wolną i zjednoczoną Europę.